איבדת יכולת לעבוד? מה הזכויות שמגיעות לך?

במהלך החיים עשוי כל אחד לחוות אירוע קשה של מחלה או של פציעה. במקרים רבים, מלוות הפגיעות גם באובדן היכולת לעבוד.

אובדן זה יכול להיות זמני או קבוע, חלקי או מלא. בכל מקרה, אובדן היכולת לעבוד מביא מטבע הדברים לקשיי קיום או לכל הפחות לירידה משמעותית ברמת החיים, הן בזו של הפרט הנפגע ושל בזו של בני משפחתו.

על מנת להתמודד עם אובדן היכולת לעבוד ועם הפגיעה ביכולת ההשתכרות ניתן לעשות כמה צעדים, שהחשוב שבהם הוא רכישה מוקדמת של ביטוח מתאים.

בנוסף, בכל מקרה של פגיעה יש לפנות גם למוסד לביטוח לאומי שמספק כיסוי ביטוחי מינימאלי לכל אזרחי ישראל.

פונים לביטוח לאומי

בכל מקרה של פציעה קשה, תאונה או מחלה שהובילו לאובדן כושר עבודה, יש לפנות למוסד לביטוח לאומי.

הפניה מבוצעת לרוב באמצעות מילוי טופס מתאים, בהתאם לסוג הפגיעה. על פי רוב יש צורך להופיע בפני וועדה רפואית מצוידים בחוות דעת רפואיות מתאימות. במידה והתביעה נדחית ישנה אפשרות להגיש ערעור, בהתאם לכללים.

במקרה ומדובר על פגיעה בתאונה, למשל, שפוגעת ביכולתו של הנפגע לתפקד, ישנה זכאות לקבלת קצבה לתקופה של עד 3 חודשים.

מלבד הפניה למוסד לביטוח לאומי, חשוב לפנות לחברת הביטוח, בהנחה שנרכש גם ביטוח פרטי להגנה מפני אובדן כושר עבודה.

בנקודה זו חשוב לציין שלא מעט אנשים מבוטחים דרך המעסיק, אף אם אינם מודעים לכך. לכן, חשוב לברר עם המעסיק האם קיים ביטוח כזה ובאיזו חברה מדובר.

לתבוע את חברת הביטוח

כבר במקביל לפניה לביטוח לאומי, חשוב להגיש תביעה גם לחברת ביטוח פרטית שדרכה נרכש הביטוח. חשוב לדעת שקיימים כמה סוגים שונים של ביטוחים, לכל אחד מהם השלכות שונות במקרה של פגיעה.

  • הסוג הראשון של הביטוח הוא זה המספק את הכיסוי הבסיסי ביותר. כאן, אדם שיכולתו לעבוד נפגעה במידה משמעותית (בדרך כלל פגיעה כזאת מוגדרת כפגיעה של 75 אחוז ומעלה) יהיה זכאי לתגמולי ביטוח בצורה של קצבה. חשוב להדגיש שהביטוח הבסיסי מתייחס ליכולת לעבוד בצורה רחבה למדי. כך, גם מי שלא יכול לעבוד בעבודתו מלפני הפגיעה, אך יכול לעבוד בעבודה אחרת, סבירה ביחס ליכולתו ולכישוריו, עשוי לקבל פיצוי מופחת או אף לא לקבל פיצוי כלל.
  • סוג נוסף של ביטוח, וליתר דיוק הרחבה של סוג הביטוח הקודם הוא זה שמגן על המבוטח מפני אובדן כושר עבודה בתפקידו או במקצועו הספציפיים. כך, גם מי שיכול להוסיף ולהתפרנס מעבודה שונה, יהיה זכאי לתגמולים קצבתיים ממש כאילו אין הוא יכול להתפרנס כלל.

חשוב להיעזר בסוכן

במהלך תביעת חברת הביטוח, בדיוק כמו במהלך רכישת הכיסוי הביטוחי המתאים, חשוב ומומלץ להיעזר בסוכן ביטוח. סוכן הביטוח יכול לסייע למבוטח בהליך הגשת התביעה ובמימוש זכויותיו.

עם זאת, חשוב לציין שכאשר מדובר על אובדן כושר עבודה לצמיתות או לתקופה ארוכה אחרת, צפויה חברת הביטוח לבצע בדיקות משלה לפני אישור התביעה. הבדיקות יכולות לכלול שימוש בחוקרים פרטיים, בחינת מסמכים רפואיים חדשים וישנים ועוד.

חשוב לדעת שגם כאשר חברת הביטוח דוחה את התביעה (אגב, הקריטריונים של חברת הביטוח אינם בהכרח תואמים את אלה של המוסד לביטוח לאומי), אין זאת אומרת שלא נותר מה לעשות.

מוכנים להגיע לפשרה

במקרים רבים, כאשר חברת ביטוח נתקלת במבוטח שעומד על שלו ומוכן להגיע עד לכדי עימות משפטי, היא תהייה מוכנה להגיע להסדר. הסדר כזה, המכונה גם הסדר פשרה, נועד למנוע התדיינות משפטית ופרסום שלילי, בתמורה לוויתור מסוים על גובה הפיצוי.

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר